Social media zijn geen reclamezuilen. Niemand volgt je om zich elke dag te laten vertellen hoe goed jij wel niet bent. Mensen zien al genoeg reclame elke dag. Je kunt béter laten zien wat jouw specialisme is door je kennis te delen. De klanten komen dan uiteindelijk vanzelf naar je toe als ze iemand op dat gebied […]
Blog over social media
Op dit blog over social media marketing schrijf ik tips over het toepassen van online marketing op social media. Denk aan Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en LinkedIn. Voorbeelden zijn artikelen over deelbuttons, klantenservice via social media en virale effecten.
Gooi je visitekaartjes weg
Onlangs heb ik mijn hele collectie visitekaartjes weggegooid. Ik zat door de map te bladeren en kon me veel namen niet meer herinneren. Dus weg ermee! Maar niet voordat ik alles gedigitaliseerd heb. Je leest hier hoe ik te werk ben gegaan en waarom. Over op LinkedIn Ik heb nog nooit visitekaartjes gebruikt sinds ik […]
Asociale bewijskracht met social media-buttons
Sociale bewijskracht is een van de populaire overtuigingsprincipes van Cialdini. Dit principe speelt in op het feit dat mensen kuddedieren zijn. Mensen zijn eerder geneigd om gedrag te vertonen, wanneer anderen dat ook vertoond hebben. Vooral als die anderen vergelijkbare mensen zijn. Denk aan leeftijd, nationaliteit of geslacht. Social media-buttons op websites zijn in dit kader […]
De kansloze missie van de QR-code
De QR-code, een leuk idee dat stamt uit 1994. Twintig jaar oud alweer. En nog steeds komt het niet van de grond. Op Tumblr staat een blog dat het pakkend weet samen te vatten. Maar waarom zijn de codes nooit een succes geworden? Reclame, reclame, reclame Wat is meestal het doel van een QR-code? Reclame, reclame, reclame. […]
Mensen willen niet met logo’s praten
Steeds meer bedrijven zetten social media in voor hun service-afdeling. Daar is niets mee, heel goed zelfs. Snelle communicatie is beter in mijn ogen. Wat ik opvallend vind, is dat veel bedrijven nog niet erg persoonlijk zijn in de communicatie via deze kanalen. Vroeger werd service verleend via e-mail of telefoon, waarbij je altijd van […]
Doelloos social media inzetten is bij voorbaat kansloos
Als je gaat rondkijken op Twitter-profielen of Facebook-fanpages van bedrijven dan is het er vaak erg doodgebloed. Dit komt omdat veel bedrijven sociale media willen inzetten, zonder dat zij hierbij hebben nagedacht over wat zij ermee willen bereiken. Om “erbij te horen” is snel een profiel aangemaakt en daar houdt het een heel eind mee op. Doelen stellen […]
Een viraal effect creëren met behulp van social media
Een tijdje geleden heb ik mijn e-book over het maken van een website enkele dagen gratis weggegeven. Of ja gratis, je moest “betalen” met een tweet op Twitter of een status update op Facebook. In ruil daarvoor kreeg je gratis toegang tot het e-book. Bereik creëren Zoals altijd gaf ik mijn mailinglijst als eerste toegang. Zij […]
Deelacties op Facebook en Twitter, werkt dat nog?
Je hoeft tegenwoordig maar in te loggen op Facebook of Twitter en er is wel iemand die een winactie gedeeld heeft. Ik vind het echt irritant worden. Ik doe er dan ook niet meer aan mee. En ik houd zelf ook geen deelacties meer voor mijn internetconcepten. Regels De Facebook Page Guidelines zijn duidelijk over de regels omtrent promotie […]
E-mail als belangrijke middelpunt in een social media-strategie
Inmiddels zet een groot deel van de Nederlandse bedrijven social media in voor zakelijke doeleinden. Er wordt tijd en geld gestoken in het aantrekken van nieuwe fans of volgers. Maar wat gebeurt er als de mensen massaal gaan overstappen naar het volgende netwerk? De groep fans die is opgebouwd op het “oude” platform wordt dan vrij waardeloos […]
Wisselwerking tussen social media en TV-commercials schiet soms tekort
Vanmorgen tijdens het kijken van Eredivisie Live zag ik een paar keer de nieuwe TV-commercial van Cup-a-Soup voorbijkomen. Aan het einde van het filmpje verschijnt het logo van Facebook in beeld. Ik vroeg me direct af waarom dat logo in beeld kwam en kon de volgende redenen bedenken; Cup-a-Soup is een product van Facebook en dat wordt hier duidelijk […]