Gijs Heerkens

Een heel bedrijf managen vanuit één app

Mijn webshop Pasfoto.nu bestaat nu acht jaar. Ik ben daarvoor van steeds meer applicaties, services en tools gebruik gaan maken.

Dat betekent tientallen apps, mailtjes, notificaties die van alle kanten binnenkwamen. Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer.

Dus ik wilde dit centraliseren op één plek. Ik wil alle informatie laten binnenkomen op één plaats waarmee ik acties kan ondernemen, mensen kan aansturen en ideeën of strategieën kan wijzigen.

Dat kan met Slack

Met Slack kon ik doen wat ik zocht. Ik heb de hele infrastructuur ingericht rondom dit platform. In totaal gebruik ik hiervoor 13 tools die me geen cent kosten tot nu toe. Je leest hier welke tools dit zijn.

Binnen Slack heb ik de volgende channels aangemaakt:

Bestellingen

Bestellingen komen binnen op het kanaal #orders. Hier kan ik snel zien wat en hoeveel er besteld wordt en de gemaakte foto’s bekijken.

De verzending heb ik uitbesteed. Ook de verzender ontvangt de notificaties van dit channel zodat hij weet wanneer er iets verzonden moet worden.

Gebruikte tools: LaravelSlack.

Klantenservice

De klantenservice heb ik geautomatiseerd met een autoresponder en een selfservice-omgeving. Met de autoresponder krijgen klanten in 90% van de gevallen direct antwoord op hun vraag, waarvan de antwoorden direct in de mail te lezen zijn. De andere 10% van de antwoorden zijn te vinden op de klantenservicesectie van de website.

In sommige gevallen moet de klant zelf nog actie ondernemen in de selfservice-omgeving. Bijvoorbeeld wanneer zij een verkeerd adres hebben ingevuld bij de bestelling.

Deze verzoeken komen binnen in het channel #support zodat mijn verzender daar actie op kan ondernemen.

Gebruikte tools: Freshdesk, WordPress, Contact Form 7, IFTTT, Slack.

Rapportages

In het channel #reporting komen de belangrijkste webstatistieken binnen. Elke maandag als ik wakker word, staan de rapportages hierin klaar.

De rapportages sturen op het optimaliseren van de growth funnel. Op basis hiervan neem ik beslissingen over wat te ontwikkelen en welke strategie te volgen.

Gebruikte tools: Google Analytics, StatsbotSlack.

Status

Via het channel #status word ik op de hoogte gehouden van de status van de website en de controlesoftware voor de pasfoto-applicatie.

Zo weet ik binnen een paar seconden wanneer de website of de controleserver eruit ligt door een storing of een fout en kan ik dit direct (laten) oplossen.

Gebruikte tools: Uptime Robot, LaravelSlack.

Kansen

In het channel #opportunities laat ik alerts binnenkomen om kansen te spotten. Wanneer op Twitter of in Google het woord “pasfoto” gebruikt wordt, krijg ik in dit kanaal een notificatie.

Vaak krijg ik hier nieuwe businessideeën door en zo vind ik blogonderwerpen.

Gebruikte tools: Twitter, Google Alerts, IFTTTSlack.

Bugs

Bugs horen er helaas ook bij. Deze komen binnen in het channel #errors. Mijn developer krijgt hiervan de notificaties ook binnen en onderneemt meteen actie als dat nodig is.

Gebruikte tools: SentrySlack.

Mobiele versie afsluiten