Gijs Heerkens

Het dilemma dat iedere internetondernemer tegenkomt

Gisteren kreeg ik een vraag binnen van een (toekomstig) internetondernemer. Hij zit met een voor mij herkenbaar dilemma.

Je hebt een conceptidee liggen (of in je hoofd). Je moet je idee delen om het groot te maken. Bijvoorbeeld als je daarvoor moet samenwerken met een ander bedrijf of je wilt de uitvoering uitbesteden.

Je wilt dan natuurlijk niet dat het bedrijf of de persoon die je benadert er zomaar met je geniale plan vandoor gaat.

In dit artikel lees je:

Bij bedrijven binnenkomen

Bij kleine bedrijven of zelfstandige ondernemers aankloppen met een idee is vaak niet zo’n probleem. Een simpel mailtje doet wonderen en meestal krijg je dan ook wel een reactie.

Als het om grote bedrijven gaat, is het wat lastiger. Hier gebruik ik zelf meestal mijn netwerk op LinkedIn voor. Of dezelfde werkwijze, maar dan offline via een vriend of kennis.

Geheimhoudingsverklaring

Bij het benaderen van een bedrijf, kun je aangeven dat je een interessant idee voor ze hebt. Vraag ze om eerst een geheimhoudingsverklaring te tekenenen, zodat je zeker weet dat ze niet met je idee gaan lopen.

Een geheimhoudingsverklaring opstellen kan eenvoudig bij ICTRecht.

Mijn ervaring leert dat kleine bedrijven en zelfstandigen hier nooit moeilijk over doen. Zo wel, dan zoek je toch gewoon verder.

Bij grote bedrijven is het echter al moeilijk genoeg om de juiste contacten te leggen. Ik ben vaak blij als ik gehoor krijg. Om dan nog met een geheimhoudingsverklaring aan te komen vind ik niet slim. Liever kom je meteen to the point.

Daarom neem ik bij grote bedrijven vaak de gok om het idee toch prijs te geven. Dat is het risico dat je als internetondernemer soms moet nemen.

Mobiele versie afsluiten