Gijs Heerkens

Hoe voorkom je een stortvloed aan e-mail?

Deze week ben ik bezig geweest met het opschonen van mijn inbox. Dat wil zeggen, het aantal binnenkomende e-mails zoveel mogelijk tot een minimum beperken. Ik wil namelijk minder tijd kwijt zijn aan e-mails lezen, in het kader van het “e-maildieet“. Dan kan ik me met belangrijker zaken bezighouden.

Als je er kritisch naar gaat kijken, komt er echt een enorme hoeveelheid rommel voorbij de SPAM-filter. Waarschijnlijk heb je jezelf ervoor hebt aangemeld. Voordeel is dat het met de huidige e-mailwetgeving makkelijk zou moeten zijn om je uit te schrijven.

Eerder schreef ik al een artikel over notificaties van verschillende sociale media. Mijn advies is om alle e-mailnotificaties uit te schakelen. Dat scheelt al een hoop.

Maar er zijn nog vele “boosdoeners” meer, die je eens kritisch zou kunnen bekijken;

Nieuwsbrieven

Door de jaren heen kom je op ontelbare mailinglijsten terecht. Vaak meld je je aan omdat het je interessant lijkt om op de hoogte te worden gehouden.

Driekwart daarvan zul je nooit lezen. Waarom zou je je dan niet meteen afmelden? Dan ben je er vanaf. Het scheelt je al meteen een karrenvracht aan mailings. En zo blijven er alleen interessante nieuwsbrieven over. Die iets toevoegen voor je.

Klantenmailings

Bedrijven mogen hun klanten ongevraagd e-mails sturen over gerelateerde producten of diensten van wat je gekocht hebt. Daar hebben ze geen toestemming voor nodig. Maar het is wel verplicht dat afmelden mogelijk is.

Verwacht je niet of twijfel je dat het in de toekomst nog iets voor je gaat toevoegen, meld je dan gewoon af. Heb je er ook geen last meer van.

Ordermeldingen

Heb je een eigen webshop? Zelf heb ik meerdere online concepten. Vraag je af welke e-mails je per se moet ontvangen. Wil je bijvoorbeeld van elke order of elke nieuwe aanmelding een e-mail ontvangen? Je kunt ook gewoon een keer per dag in je systeem kijken wat er die dag is binnengekomen. Scheelt je een hoop tijd en een hoop binnenkomende e-mail.

Updates van producten en diensten

Waarschijnlijk gebruik je ontelbare online diensten, concepten en webtools. Die willen allemaal graag je aandacht als er weer een update is uitgekomen. Maar dat zie je vanzelf als je weer inlogt om het te gaan gebruiken. En als het belangrijk genoeg is, lees je het wel ergens anders. Op Twitter ofzo.

Wat vind jij, zoveel mogelijk verwijderen of alles blijven ontvangen?

Mobiele versie afsluiten