Het klinkt misschien raar, maar heb je er al eens over nagedacht wat de persoonlijkheid van jouw beste klant is?
Ik neem aan dat je meer van dat soort klanten zou willen hebben. Want zo kun je je business enorm laten groeien. Je kunt deze klanten vinden door je marketing op de juiste manier te focussen. Dit is toepasbaar voor elk product en elke service, maar ook op bedrijfs- of merkniveau.
Wetenschappelijk onderzoek
Bij CaPPr passen we persoonlijkheid toe in verschillende vakgebieden. Één daarvan is online marketing.
Onlangs hebben we Sandra Matz, onderzoekster van de universiteit van Cambridge, geïnterviewd over persoonlijkheid en marketingeffectiviteit. Het interview zie je hieronder.
Kijk vooral naar de vragen op:
- 3:41 minuten: Je hebt onderzoek gedaan naar uitgaven en welzijn. Wat zouden toepassingen kunnen zijn van dat onderzoek en welke partijen zouden daar baat bij kunnen hebben?
- 6:36 minuten: Waarom zorgt persoonlijkheidsgericht targeten voor een enorme toename in de CTR (click through rate) maar voor nóg meer toename in het conversieratio?
- 12:15 minuten: Waarom wordt er in markten zoals de retail nog bijna geen gebruik gemaakt van deze bevindingen?
We hebben dit natuurlijk ook zelf getest. Marketinguitingen met de juiste targeting en het gebruik van woorden en beelden passend bij de persoonlijkheid van de doelgroep presteren aanzienlijk beter dan campagnes waarin daar geen rekening mee wordt gehouden.
Wat kun jij hiermee?
Jij kunt dit ook toepassen in je marketing. Om te beginnen kun je hieronder de persoonlijkheid van jouw bedrijf ontdekken.
Als je deze test invult, kan ik je feedback geven met adviezen over woord- en kleurgebruik, lettertypen en witruimtes op je website en in je marketing om de juiste klanten aan te spreken.
Bron van de test: tipi Gosling, Rentrow, Swann 2003.