Gijs Heerkens

Online invloed berekenen met Klout

Als fervent twitteraar of grootgebruiker van Facebook wil je natuurlijk ook graag weten wat het bereik van je tweets en status updates is.

Profielen

Klout berekent je online invloed voor je op basis van een aantal van je profielen op sociale media.

Momenteel kun je de volgende profielen koppelen:

Berekening

Klout gebruikt verschillende cijfers uit de diverse profielen om je “invloed” te berekenen. Dit wordt vervolgens uitgedrukt in een score.

Mijn Kloutscore bedraagt 58. Deze score wordt uit een aantal factoren berekend en kan variëren van 0 tot 100. De drie belangrijkste factoren zijn;

  1. Hoeveel mensen je beïnvloedt;
  2. Hoeveel je deze mensen beïnvloedt;
  3. Hoe invloedrijk je bent.

Verder noemt Klout mij een “specialist”, met de mededeling: “You may not be a celebrity, but within your area of expertise your opinion is second to none. Your content is likely focused around a specific topic or industrie with a focused highly-engaged audience.”

Er zijn in totaal 16 groepen waarin je kunt worden ingedeeld door Klout. In je account zie je in welke groepen je connecties zijn ondergebracht.

Topics

Onder topics vind je de onderwerpen waarover jij een influencer bent. Je connecties kunnen je hier een +K voor geven, vergelijkbaar met een +1 van Google of Like van Facebook. Tino Ruijs gaf mij bijvoorbeeld een +K voor het onderwerp “social media”.

Je kunt ook zien welke personen je beïnvloedt, je influencers.

Wat heb je eraan?

Op het eerste gezicht lijkt het allemaal vrij zinloos. Toch kan de Kloutscore van iemand belangrijk voor je zijn. Als je bijvoorbeeld op het punt staat om zaken met iemand te gaan doen, geeft de score op Klout een goed inzicht van hoe betrouwbaar iemand is en wat zijn expertises zijn.

Mobiele versie afsluiten