Gijs Heerkens

Vijf trucs voor een optimale salespage

Een optimale salespage zorgt voor een hogere conversie. Naast het trekken van meer bezoekers is dit een belangrijke variabele om betere resultaten te behalen.

Om een voorbeeld te schetsen:

Je salespage heeft een conversieratio van 3% en je trekt 200 bezoekers per dag. Je verkoopt dus 6 producten per dag. Je kunt nu veel tijd en geld gaan steken in het trekken van meer bezoekers. Een verdubbeling van je bezoekers zal je immers 12 verkopen opleveren.

Maar dat kost geld. Je kunt er ook voor kiezen om je salespage te optimaliseren, zodat je geen 3% maar 5% conversieratio behaalt. De 200 bezoekers leveren dan 10 sales op.

In dit artikel vijf tips om je salespage te optimaliseren;

De AIDA-formule toepassen

De AIDA-formule is een marketingprincipe dat uitstekend online toe te passen is. De formule gaat uit van een verkoopproces dat opgedeeld is in vier fasen;

  1. Attention (aandacht)
    In de eerste fase wordt de aandacht getrokken van de bezoeker. Dit gebeurt vaak door middel van een banner of een slogan. In deze fase probeer je de bezoeker over te halen om verder te lezen. Dit moet goed zijn, want bezoekers trekken hier gemiddeld maar enkele seconden voor uit;
  2. Interest (interesse)
    Na het trekken van de aandacht van de bezoeker moet zijn interesse verder gewekt worden. Dit kun je doen door jezelf “op gelijke hoogte” te plaatsen met de lezer. Vertel iets over jezelf waardoor de lezer zich identificeert met jou of stel enkele vragen die herkenbaar zijn voor de lezer;
  3. Desire (verlangen)
    In de derde stap ga je verlangen opwekken bij de bezoeker. Maak duidelijk dat je een oplossing hebt voor het “probleem” dat de bezoeker heeft sinds je dit hebt duidelijk gemaakt in de vorige stap. Presenteer bijvoorbeeld een aantal voordelen in een lijstje en voeg reacties van bestaande klanten toe;
  4. Action (actie)
    In deze stap laat je de bezoeker overgaan tot actie. Dat kan zijn bestellen, offerte aanvragen, inschrijven enzovoorts. Het is erg belangrijk om een duidelijk call-to-action te plaatsen in de vorm van een button;

Het laatste zetje geven

Op een salespage gaat een klein percentage van de bezoekers over tot een transactie. Hoe beter de salespage, hoe hoger het percentage natuurlijk. Om extra veel bezoekers over de streep te trekken kun je op het laatste moment nog korting geven. De beste plaats om dit te doen is vlak boven de bestelbutton.

Voor twijfelende bezoekers kan dit net het laatste zetje zijn om tot koop over te gaan. Uiteraard kun je bij het bepalen van de productprijs al rekening houden met eventueel later te geven kortingen.

Testen, testen, testen

Je kunt testen welk kortingspercentage de meeste extra winst oplevert. Te hoge percentages komen vaak niet betrouwbaar over, dan kan de bezoeker de indruk krijgen dat de eerste prijs veel te hoog was. Het is daarom handig om dit te testen voor jouw doelgroep en product.

Op productpagina’s toon je foto’s om de potentiële klant een goede indruk van het product te geven. Dit kun je vele malen verbeteren door gebruik te gaan maken van productvideo’s.

Productvideo’s inzetten

Een bezoeker wil je product of dienst goed bekijken op de productpagina, een video komt daarbij sneller en beter over op de bezoeker. Met een simpele camera maak je al een video, dus voor de kosten hoef je het niet te laten.

Tevens kun je het aantal retouren terugdringen met goede productvideo’s, simpelweg omdat de klant vooraf beter ingelicht is. Dit kan je enorme kostenvoordelen opleveren.

Psychologische druk gebruiken

Een bezoeker zal in de meeste gevallen niet meteen kopen bij een eerste bezoek aan een productpagina of salespage.

Om een transactie sneller plaats te laten vinden kun je psychologische druk creëren door een tijdslimiet op de aanbieding te zetten.

Wanneer een bezoeker ziet dat een aanbieding nog slechts een beperkte tijd geldig is, zullen de alarmbellen in zijn onderbewuste direct afgaan. Er ontstaat een gevoel van onzekerheid over of degene nog wel kan profiteren van de aanbieding. Een hoger percentage bezoekers zal nu eieren voor hun geld kiezen en besluiten op de aanbieding in te gaan.

Wat goed werkt is een digitale teller in beeld plaatsen, die toont hoe lang de aanbieding nog geldig is. Deze digitale klok laat je aftellen naar de “deadline” om extra effect te sorteren.

Heb je nog meer tips die aansluiten op dit onderwerp? Laat deze dan hieronder achter!

Mobiele versie afsluiten