Inmiddels zet een groot deel van de Nederlandse bedrijven social media in voor zakelijke doeleinden. Er wordt tijd en geld gestoken in het aantrekken van nieuwe fans of volgers. Maar wat gebeurt er als de mensen massaal gaan overstappen naar het volgende netwerk?
De groep fans die is opgebouwd op het “oude” platform wordt dan vrij waardeloos en je kunt weer opnieuw beginnen.
Kijk naar Hyves. Tot voor kort het grootste sociale netwerk van Nederland, nu langzaam aan het doodbloeden. Veel mensen zijn overgestapt op Facebook. Twitter en LinkedIn groeien nog steeds. Google timmert flink aan de weg met zijn eigen netwerk Google+.
Misschien vindt er binnen afzienbare tijd wel een verschuiving plaats naar het Google-netwerk. En daarna komt er waarschijnlijk weer iets nieuws. Zo blijven we bezig.
Survivor
E-mail is de grote survivor in het geheel. Draait al bijna 20 jaar mee en blijft zijn waarde behouden. Dit maakt mailinglijsten zeer waardevol. Zeker op de lange termijn. Want mensen blijven het gebruiken.
Uiteraard wordt e-mail niet onder social media geschaard. Toch is het een zeer belangrijk middel om de aangetrokken fanschare te behouden. Ik zie het daarom als een belangrijk middelpunt in een social media-strategie.
Wisselwerking
Het is dus zaak om een wisselwerking te creëren tussen social media enerzijds en e-mailmarketing anderzijds. De opgebouwde groep fans op de verschillende netwerken zoveel mogelijk centraal beheren en behouden. En daarvoor is een mailinglijst uiterst geschikt.
Je kunt de verschillende netwerken gewoon voor je communicatie blijven gebruiken. Op het moment dat een netwerk in populariteit gaat zakken, zouden de e-mailadressen van je fans al in je e-maildatabase moeten staan. Dan verlies je ze niet en kun je blijven communiceren.
Geef je volgers op de verschillende social media een reden om zich te abonneren op je mailinglijst. Stuur de leden van je mailinglijst door naar acties op social media om het bereik te vergroten. Op deze manier denk je ook aan de lange termijn. Hoe pakken jullie dit aan?
Peter De Bruyn zegt
Ik heb altijd een onderscheid gemaakt tussen e-mail en social media en zou dat ook graag blijven doen. Alleen weet ik niet of dat t.o.v. de jonge generatie nog haalbaar is.
Zij gaan op een andere manier om met mailverkeer. Ook op andere tijdstippen. Wat segmenteren moeilijk maakt. Dat social mediaplatformen verschuiven, hoeft geen probleem te zijn. Het zijn middelen, geen doel op zich. En hebben we op het vlak van e-mailmarketing ook al niet het een en ander zien verschuiven?
Gijs Heerkens zegt
@Peter De Bruyn
Hoe zorg je dan dat je geen “fans” verliest bij een verschuiving tussen netwerken?
Peter De Bruyn zegt
Een aantal mensen stapt vanzelf over maar dat geldt niet voor iedereen. Zo krijg ik geen beweging in 150 vastgeroeste “fans” in een FB-groep. Het merendeel stapte over naar de fanpage maar die 150 bewegen van geen kanten. Ook niet na het opzetten van een speciale actie. Je kunt je afvragen of het verder wel de moeite loont om in hen energie te steken. Als ze nu niet reageren, gaan ze dan waarschijnlijk ook niet op de fanpagina doen. En dus zijn ze alleen goed voor de statistiek.
De enige reden waarom je er nog energie zou kunnen insteken, is dat het goedkoper is om bestaande fans te activeren dan nieuwe aan te boren. Maar dat houdt ook ooit op natuurlijk.