De usability van je website is erg belangrijk. Aan wie kun je beter vragen stellen over de gebruiksvriendelijkheid van je website, dan aan je klanten?
Usabilla
Usabilla is een Nederlandse start-up die dit op een gebruiksvriendelijke manier mogelijk maakt.
“Usabilla is een tool om snel feedback op een website mee te verzamelen. Je maakt een test aan en geeft je websitebezoekers taken: geef aan wat je goed vindt aan deze pagina, waar klik je om je aan te melden? Gebruikers kunnen klikken op je webpagina en met een notitie aangeven wat ze er van vinden. Je meet dus gedrag én mening,” aldus oprichter Paul Veugen in een interview met Sprout.
Kosten
Een basisaccount is gratis en heeft beperkte mogelijkheden. Wil je uitgebreider testen, dan kost het wel geld. Echter, de tarieven zijn zeer redelijk;
- Small: $49 per maand;
- Standard: $89 per maand;
- Large: $139 per maand.
Edwin Waelbers zegt
Usabilla is een leuke doel om kwalitatieve metingen te doen. En die hebben hun waarde, geen kwaad woord daarover.
Maar het manco is, dat het meet wat mensen zeggen over je website, niet wat ze er mee doen.
Tussen die 2 zit soms een wereld van verschil.
Bovendien een mening heeft iedereen wel, daarom is die…
A) Niet altijd juist
B) Is die gebaseerd op een indruk of een gevoeltje, welke zeer misleidend kan zijn.
C) Het is niet omdat één iemand iets niet goed vindt, dat daarom iedereen dit slecht vindt.
Vragen aan je klanten wat ze van iets vinden om de usability te verbeteren heeft vooral een hoog Star Trek gehalte.
Als je echt de ‘mening’ van je gebruikers wil weten, dan zal je ze moeten observeren.
Zie ook:
Software gebruikers zijn net kleine kinderen
Edwin Waelbers zegt
“Usabilla is een leuke doel om kwalitatieve metingen te doen”
moet
“Usabilla is een leuke tool om kwalitatieve metingen te doen”
Uiteraard 🙂
Gijs Heerkens zegt
@ Edwin Waelbers
Je hebt een goed punt en dit spreek ik ook zeker niet tegen. In dit artikel wil ik Usabilla aanprijzen als tool om vragen aan je klanten te stellen over je website, mocht je dat willen doen. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat observeren niet beter werkt dan vragen.
Edwin Waelbers zegt
Gijs,
Bwa, het is geen slechte tool hoor, echt wel goed om snel wat kwalitatieve gegevens te verzamelen. Wel misbruiken veel mensen die tool om er zaken mee te doen, waar het niet geschikt voor is.
Paul zegt
@Edwin Natuurlijk is het observeren van gedrag zeer leerzaam. Inzicht in hoe een gebruiker oordeelt en denkt over een website is echter ook van grote waarde voor veel van onze klanten. Attitudinal data, bij voorkeur op grote schaal, helpt hen in het ontwerpproces. Natuurlijk zijn gebruikers biased en komt dat wat ze zeggen en dat wat ze doen niet altijd met elkaar overeen. Dit betekent echter niet dat feedback niet van waarde kan zijn als bron van inspiratie voor verbeteringen, nieuwe tests, of om je behavorial data te interpreteren. Met name visuele feedback in cases met een groot aantal participants (we zien interessante verschillen tussen feedback in formele usability tests in het lab en online) stelt onze gebruikers in staat om te kwantificeren en te filteren.
Als designer, ux expert, analyst, of marketeer hebben we een groot aantal verschillende tools (zowel behavior als attitude) tot onze beschikking om meer inzicht te krijgen in de user experience. UX is meer dan alleen usability. Het succes van je online communicatie is niet enkel afhankelijk van het technische “hoe effectief kom ik van A naar B”. Van het observeren van gedrag kom je weinig te weten over de beleving van een gebruiker. Statistieken bieden inzicht in wat er gebeurt, maar zijn vaak lastig te interpreteren. A/B testen kosten veel tijd met relatief weinig traffic. Hoe destilleer je een variant A en variant B? Hoe test ik concepten die nog niet live staan? Hoe voer ik grootschalige expert reviews uit? Etc, etc.
Zolang je gedrag, attitude en een gezonde dosis verstand met elkaar combineert kan feedback van users wel degelijk van grote toegevoegde waarde zijn om tot een beter ontwerp te komen.