Gijs Heerkens

Het grote belang van een mailinglijst

Er wordt af en toe beweerd dat e-mailmarketing dood is. Niets is minder waar. E-mailmarketing is een uitstekende en goedkope manier om bezoekers aan je te binden en op de hoogte te houden.

Het is de kunst om de bezoeker een reden te geven om zich in te schrijven voor je mailinglijst. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de inschrijving te koppelen aan het downloaden van een gratis e-book.

Hoe je het verpakt is erg belangrijk hierbij. “Word lid van de nieuwsbrief” of “Abonneer je op onze mailinglijst” is niet echt aantrekkelijk. Mensen verwachten dan saaie mails te gaan ontvangen waar zij niet op zitten te wachten.

Verleiden

Verleidelijker is het als iets gratis weggeeft. Bied je een e-book aan dat gratis is te ontvangen, dan zullen ontzettend veel bezoekers hun naam en e-mailadres invoeren om het e-book per mail te ontvangen. Daarbij vraag je dan of zij af en toe gratis tips willen ontvangen (met andere woorden lid willen worden van je nieuwsbrief) en je bouwt meteen een sterke mailinglijst op.

Automatiseren

Je kunt vervolgens een autoresponder gebruiken om een aantal e-mails automatisch te versturen naar nieuwe abonnees. De eerste e-mail verstuur je bijvoorbeeld meteen na aanmelding, de volgende een week later, enzovoorts. Op deze manier bouw je geautomatiseerd een band op met je abonnees. Tussendoor kun je dan nog handmatig berichten met updates of aanbiedingen naar je hele database sturen!

Mobiele versie afsluiten