Gijs Heerkens

De belangrijke rol van meta descriptions

De meta description is het stukje tekst dat zichtbaar is in de zoekresultaten van Google. Deze variabele wordt door zoekmachines al enige tijd niet meer gebruikt bij het bepalen van de ranking.

Desalniettemin is dit nog een steeds een zeer belangrijke tag! Dit stukje tekst kun je namelijk ideaal inzetten om de zoeker over te halen om het zoekresultaat aan te klikken.

Doe dit door bijvoorbeeld door de voordelen van je pagina te noemen en gebruik uitnodigende termen als “klik voor meer informatie” of “kijk nu verder”.

Hoe meer zoekers jouw website aanklikken, hoe belangrijker de pagina wordt geacht door de zoekmachine. Indirect heeft de meta description dus nog wel degelijk invloed op je ranking.

Dubbele meta descriptions

Let op dat een meta description uniek is. Wanneer twee pagina’s dezelfde meta description hebben kan dit zoekmachines en zoekers in de war brengen. Dit kan dan weer een negatieve invloed hebben op je ranking.

HTML

In HTML ziet de meta description-tag er als volgt uit;

<meta name=”description” content=”tekst”>

Elke pagina moet deze tag dus één keer bevatten. De maximale lengte is 160 tekens (inclusief spaties), daarna wordt de tekst afgekapt in de zoekresultaten.

Mobiele versie afsluiten