Gijs Heerkens

Deelacties op Facebook en Twitter, werkt dat nog?

Je hoeft tegenwoordig maar in te loggen op Facebook of Twitter en er is wel iemand die een winactie gedeeld heeft. Ik vind het echt irritant worden. Ik doe er dan ook niet meer aan mee. En ik houd zelf ook geen deelacties meer voor mijn internetconcepten.

Regels

De Facebook Page Guidelines zijn duidelijk over de regels omtrent promotie op het netwerk. Winacties waarbij je een status update moet delen of “liken” zijn niet toegestaan:

Het is niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van actie van de gebruiker met behulp van andere Facebook-functies dan het leuk vinden van een pagina, het inchecken bij een pagina of het maken van een connectie met je toepassing. Het is bijvoorbeeld niet toegestaan registratie of deelneming af te laten hangen van het leuk vinden van een prikbordbericht of van het reageren op of uploaden van een foto op een prikbord.

Je loopt hiermee het risico dat je fanpage wordt verwijderd. Dan heb je alles voor niets gedaan. Op Dutch Cowboys verscheen vrijdag een artikel met voorbeelden van wat wel en niet mag.

Twitter heeft geen regels opgesteld voor retweetacties, daar mag het dus wel.

Effecten

Bedrijven houden de acties om een groter bereik te krijgen. Naamsbekendheid is natuurlijk belangrijk. Ik vraag me echter af wat het effect van een deel- of retweetactie tegenwoordig nog is. Omdat “iedereen” het doet, raken mensen geïrriteerd. Je merknaam wordt dan negatief geassocieerd. Het tegengestelde van wat je wilt bereiken lijkt me.

Mobiele versie afsluiten