Gijs Heerkens

Zo schrijf je een doeltreffende e-mail

Er is de laatste jaren, door de opkomst van social media, heel wat te doen over e-mailmarketing. Is het nog effectief om een e-mailcampagne op te zetten of is het alleen voer voor de spamfolder?

Verhoog je kansen

E-mail is snel en vrij goedkoop en blijft daardoor een waardevol kanaal om contact te zoeken en houden met (potentiële) klanten. De “regels” voor het versturen van een succesvolle mailing zijn, door de overvloed aan ongewenste berichten, echter drastisch veranderd. Daarom kun je rekening houden met deze tips om maximaal resultaat te halen uit je mailings.

Nieuwsgierigheid

Voordat je e-mail geopend wordt, zijn er al enkele zaken die de ontvanger zal opmerken. De onderwerpregel bijvoorbeeld is allesbepalend voor de open-rate van je mailing. Gebruik maximaal 50 karakters voor de onderwerpregel en verwerk hierin één thema. Ga hierbij steeds na hoe je de nieuwsgierigheid van de ontvanger kunt prikkelen.

Een e-mail met de titel ’met deze tips verhoog je je open-rate met 50%’ geeft bij een ontvanger bijvoorbeeld meteen het gevoel dat hij waardevolle content krijgt die meteen resultaat oplevert. Uiteraard moet je in de mail dan ook aan die verwachting tegemoet komen.

Ook de afzender zal zichtbaar zijn voor de ontvanger. Zorg dat deze betrouwbaar overkomt, gebruik bijvoorbeeld een e-mailadres met je eigen domeinnaam.

Spam-proof

Degelijke mailingproviders als Aweber of Mailchimp (aff.) bieden uitgebreide statistieken. Zo kun je steeds in de gaten houden hoe het gesteld is met je open rate, bounces (niet afgeleverde berichten), kliks etc. Dit kun je zelfs bekijken per contact, zodat je al snel een selectie kunt maken van mensen die je mailing al dan niet op prijs stellen. Op die manier kun je ook je mailing gaan aanpassen aan verschillende groepen van ontvangers.

Om te voorkomen dat je mailing terecht komt in de spamfolder van je ontvangers kun je enkele tips in acht nemen: vermijd bijvoorbeeld woorden als gratis, promotie, korting en goedkoop, dit zijn woorden die de spamfilter kunnen activeren. Ook het gebruik van leestekens of blokletters in de onderwerpregel kun je het best vermijden.

Overlaad je e-mail ook niet met zware afbeeldingen en houd er rekening mee dat heel wat e-mailproviders standaard geen afbeeldingen tonen. Een mail die alleen bestaat uit afbeeldingen is daarom sterk af te raden.

Wanneer je e-mail is geopend, zal je ervoor willen zorgen dat hij ook nog gelezen wordt en het liefst zet je de lezer nog aan tot een bepaalde actie zoals het doorklikken naar je website of invullen van een contactformulier.

Optimaliseer je inhoud

Voor zakelijke mails wordt vaak verondersteld dat er een template in de huisstijl van de onderneming ontworpen moet worden. Hoewel dit goed werkt voor branding, heeft dit ook een nadeel. Zo is het voor de lezer meteen duidelijk dat het gaat om een commerciële e-mail, ook al wil je hem alleen waardevolle tips meegeven.

Wat je uiteindelijk wil is een vriendschappelijke band opbouwen met je lezer. Het is namelijk geen geheim dat mensen liever zaken doen met personen waar ze een goede band mee hebben. Daarom is een e-mail die bestaat uit alleen tekst geen slecht idee: zo stuur je namelijk e-mails naar je vrienden, niet?

Kom in je mails ook snel ter zake. Aangezien je ontvangers dagelijks heel wat mails moeten doornemen houd je je mails het best kort en bondig. Prikkel de nieuwsgierigheid van je lezers en laat hen bijvoorbeeld doorklikken naar je website om het hele verhaal te lezen.

Enkele tips om je e-mail makkeijk leesbaar te houden:

Wanneer we een zakelijke brief of e-mail opstellen hebben we vaak de neiging om schrijftaal te gebruiken. Slechts, echter en aanvankelijk zijn bijvoorbeeld woorden die we nooit in een gesprek zouden gebruiken. Probeer je mailing daarom op te stellen alsof je contactpersoon voor je staat en je tegen hem praat. Een eenvoudig testje om je mailing na te gaan op schrijftaal is hem hardop te lezen.

Wat wil je met je mailing bereiken?

Sommige mailings (zoals het melden van een sluitingsdag) zijn puur informatief en hebben geen ‘call to action’. Wil je toch dat je lezers een bepaalde actie ondernemen zoals het doorklikken naar je website of het invullen van een formulier, maak dit dan duidelijk kenbaar en geef ze ook een reden om effectief door te klikken. Een lezer zal namelijk alleen meer willen lezen wanneer dat voor hem een duidelijk voordeel biedt.

Meet, interpreteer, verbeter

Ik noemde eerder al de mogelijkheid om statistieken te bekijken. Wanneer je de resultaten van je mailings bijhoudt, zal je al gauw trends zien, zoals welke topics door je doelgroep het meest gewaardeerd worden en welke call to actions het best werken.

Dit artikel is geschreven door Pieter Lippens van Techne IT Solutions.

Mobiele versie afsluiten