Gijs Heerkens

Eenvoudig testen of je idee kans van slagen heeft

Een herkenbaar verschijnsel voor ondernemers is dat er om de haverklap conceptideeën bij je opkomen die je graag zou willen uitrollen. Tenminste, dat heb ik dan.

Alles uitvoeren is in de praktijk niet mogelijk. Want daarvoor zitten er te weinig dagen in een jaar. Het is daarom verstandig om eerst te checken welke ideeën wel of niet de moeite waard zijn om tijd en geld in te stoppen. Het liefst op een snelle manier. Ik ga je vertellen hoe ik dat aanpak.

Maximaal één uur en €20

Ik trek er altijd maximaal één uur en €20 voor uit om een idee te testen in de markt. De benodigdheden hiervoor zijn:

Op de webruimte installeer ik WordPress met een simpel template waarmee ik een splashpage maak. Hierop worden bezoekers direct getriggerd om zich in te schrijven voor de wachtlijst van het idee. Zo heb ik voor Kidspay, veilig online betalen voor kinderen, een simpele website opgezet met template Isola.

Doelgroep bereiken

Vervolgens maak ik op Facebook een fanpage aan voor het idee. Want dat is nodig om te kunnen adverteren. Daarna maak ik een simpele advertentie aan, die ik target op de doelgroep van het idee. In dit geval zijn dat CEO’s en managers (je kunt eenvoudig targeten op job title).

Mijn budget hiervoor is €20 per idee. Hiervoor heb je 100 tot 200 kliks van exact de mensen uit de doelgroep van je idee. Ik laat de campagne draaien en kijk hoeveel inschrijvingen er voor de wachtlijst komen.

Aan de hand van het aantal inschrijvingen bepaal ik of ik ga doorpakken met het idee of niet.

Mobiele versie afsluiten