Gijs Heerkens

Zo maak je slim gebruik van je netwerk op LinkedIn

Als internetondernemer heb ik al diverse malen ondervonden dat het erg lastig kan zijn om met een goed idee bij grote bedrijven binnen te komen.

Slim gebruikmaken van LinkedIn kan je helpen om sneller je doelen te bereiken. En daar heb je geen betaalde account voor nodig.

Betaalde account

LinkedIn biedt zelf de optie “Get introduced through a connection” bij een profiel. Hiermee kun je via-via in contact komen met iemand die jou nog niet kent.

Dit is echter beperkt tot een paar keer. Om deze functie vaak te gebruiken heb je een betaalde account nodig.

Gebruik je bestaande netwerk

Maar dat hoeft helemaal niet. Je kunt namelijk ook gewoon gebruikmaken van de mailoptie die LinkedIn biedt. Hiermee kun je bestaande connecties direct een berichtje sturen.

Met het eerste- en tweegraads netwerk van je huidige connecties kom je vaak al een heel eind. Hieronder lees je hoe je dit aanpakt.

Zoeken binnen een bedrijf

Om te beginnen maak je gebruik van “company search” binnen LinkedIn. De slimme zoekfunctie maakt het mogelijk om naar medewerkers van een bedrijf te zoeken.

Voer de bedrijfsnaam in. Kies uit de zoekresultaten het bedrijf dat je zoekt. Enkele medewerkers die binnen je netwerk vallen verschijnen nu. Kies onderaan voor “all connections in your network”.

De juiste medewerker

Je ziet dan alle directe en tweedegraads connecties binnen je netwerk, die bij het betreffende bedrijf werken. Ook zie je mensen waarmee je via een Group verbonden bent.

Mocht er een directe connectie zijn, dan is het simpel. Benader deze dan direct.

Als dit niet het geval is, ga dan op zoek naar een indirecte connectie met de meest relevante functie, om te benaderen met jouw idee.

Gemeenschappelijke connectie

Bekijk nu met wie de gemeenschappelijke connectie is van jou en degene die je wilt bereiken.

Stuur deze een kort berichtje via LinkedIn;

Beste Naam,

Voor mijn idee X kom ik graag in contact met een medewerker van bedrijf Y.

Ik zie dat ik via jou in contact kan komen met persoon Z van bedrijf Y. Zou je mij via LinkedIn kunnen introduceren bij hem, of eventueel vragen of ik hem een e-mail mag sturen? Je zou me er erg mee helpen!

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groeten,
Gijs Heerkens

Afhankelijk van de relatie die je met de connectie hebt, kies je voor “je” of “u”. Probeer altijd een klein beetje je idee uit te leggen, zodat de connectie weet wat hij eventueel door gaat sturen.

Als je de connectie niet geschikt vindt om hiervoor te benaderen, vraag je dan af waarom je deze in je netwerk hebt zitten…

Wachten

Wacht vervolgens op een reactie van je connectie. Dit kan soms een tijdje duren. Vaak zul je zien dat connecties je graag verder helpen en het contact met de persoon voor je gaan leggen.

Na een tijdje krijg je het e-mailadres of telefoonnummer en kun je contact gaan opnemen. Omdat de contactpersoon hiervan dan al op de hoogte is, gaat dit veel makkelijker dan een “cold call”.

Als je niet weet bij wie je moet zijn…

Maar wat als je niet weet bij wie je moet zijn? Zoek dan een connectie die meerdere contacten heeft binnen het bedrijf. Vraag hem om contact te leggen met de juiste persoon.

Belangrijk: bedankje

Wanneer je missie geslaagd is en je een afspraak hebt weten te regelen, bedank je connectie dan even voor de bemiddeling. Maar ook als het allemaal niet gelukt is, is een bedankje zeker op zijn plaats.

Heb jij een ervaring of mening over dit onderwerp? Laat deze dan hieronder achter!

Mobiele versie afsluiten