Gijs Heerkens

Noem je nieuwsbrief geen nieuwsbrief

Schrijf je in voor de nieuwsbrief! Mis nooit meer iets! Ontvang als eerste het laatste nieuws!

Heel veel websites gebruiken dit soort slogans vandaag de dag nog alsof het een voorrecht is om je te mogen inschrijven. Maar door de vele SPAM die mensen in hun inbox krijgen, zijn mensen huiverig om zomaar hun e-mailadres achter te laten. Om nog maar te zwijgen over de vele commerciële uitingen per e-mail van bedrijven, waar veel mensen ook niet op zitten te wachten. Die twee zaken samen doen geen goed aan het aantal nieuwsbriefinschrijvingen dat je zult ontvangen.

Geef een reden om aan te melden

Mensen denken dus wel twee keer na voor ze je hun e-mailadres toevertrouwen. Je kunt ze dus maar beter een reden geven waarom ze dat moeten doen. En een “nieuwsbrief” op zich is geen goede reden.

Een digitaal product dat gratis te downloaden is bijvoorbeeld wel. Zo doe ik het zelf ook. Je slaat daarmee twee vliegen in één klap, je bouwt een e-maillijst op en kunt waarde gaan leveren aan prospects.

Maar er hoeft niet per sé iets tegenover te staan. Het anders noemen van een nieuwsbrief kan vaak al volstaan. Ben je een accountant, dan kun je het bijvoorbeeld “Ontvang gratis boekhoudtips” noemen. Dat klinkt al een stuk aantrekkelijker dan “nieuwsbrief”.

Het meeste nieuws interesseert niemand

Als het je gelukt is om meer inschrijvingen te krijgen, dan wil je ze natuurlijk ook behouden. En dat doe je met interessante onderwerpen. Interessant voor de klant, niet voor jezelf. Een nieuwe medewerker of nieuwe vloerbedekking op kantoor interesseert niemand. Dat willen mensen niet lezen.

Probeer bij de inhoud van je mailing dus altijd vanuit de klant te denken. Heeft die er niets aan om het te lezen, laat het er dan maar uit.

Mobiele versie afsluiten