Gijs Heerkens

Waarom je geen webshopkeurmerken zou moeten voeren

Heb je afgelopen zaterdag Kassa gezien? Er zat een item in over webshopkeurmerken. Ik heb mijn mening al kort en ongenuanceerd gegeven op Twitter ;-).

In dit artikel lees je over:

Geen extra bescherming

Het stelt allemaal niet veel voor, blijkt wel. Elf keurmerken gaven zonder enige controle een keurmerk weg. Niet bepaald extra bescherming voor de consument.

Dat idee had ik al. Een half jaartje geleden werd ik gebeld door een keurmerk dat ook in het filmpje genoemd wordt. Of ik een keurmerk wilde voor mijn webshop Groovy Gadgets. Ik had nog nooit van ze gehoord dus ik vroeg om referenties die het keurmerk voeren.

De man noemde enkele namen die ik niet ken. Dus mijn reactie was: “Wat heb ik aan een keurmerk dat mensen niet kennen?”. Toen vroeg de goede man of we een grote webshop waren, wat ik ontkende. Daarop vroeg hij wat ik dan met een keurmerk moet…

Wat is de waarde?

Als webshopeigenaar heeft een keurmerk waarde voor je webshop als de omzettoename hoger is dan de kosten van het keurmerk. De naamsbekendheid van het keurmerk zal hierin dus van groot belang zijn. Uit het onderzoek van Kassa blijkt dat de panelleden wel waarde hechten aan keurmerken:

64% zegt van tevoren te kijken of een webwinkel waar ze iets willen kopen aangesloten is bij een keurmerk. 77% koopt alleen iets wanneer de winkel is aangesloten bij een keurmerk. Welke keurmerken betrouwbaar zijn, is onduidelijk. De meest betrouwbare keurmerken worden gezien als: Thuiswinkel Waarborg (55%), Thuiswinkel Keurmerk (53%), Keurmerk Veilig Winkelen (20%), MKB Keurmerk (10%), Web Keurmerk Nederland (12%), Stg Webshop Keurmerk (7%), Webwinkel Keurmerk (7%) en Digikeur (4%).

Dat is dus eigenlijk best wel zorgwekkend. Het voeren van een nietszeggend keurmerk zou dus een toename van de omzet kunnen opleveren. De keurmerken maken het dus interessanter voor de webwinkelier, terwijl de klant er juist minder door beschermd wordt.

Consumentenbond

De Consumentenbond ziet slechts twee keurmerken als betrouwbaar. Dat zijn “Thuiswinkel Waarborg” en “Stichting Webshop Keurmerk”.

Eerstgenoemde zou misschien daadwerkelijk iets bij kunnen dragen vanwege de naamsbekendheid. Maar daar worden absurd hoge tarieven gerekend. Naast een kostbare jaarlijkse keuring à €390, betaal je ook nog een percentage van de omzet tot maximaal €29.000 per jaar. Dan moet het dus wel erg veel extra orders opleveren!

En dat terwijl dit een stichting is, dus geen winstdoelstelling heeft. Ongetwijfeld ontvangen de bestuurders fikse vergoedingen. Tevens vraag ik me af of grote shops als Bol.com en Wehkamp ook een percentage van de omzet afdragen aan het keurmerk… Die zullen ze natuurlijk erg graag in het portfolio houden.

Al met al zullen alleen de goedkope keurmerken misschien voor meer winst kunnen zorgen. Maar ethisch gezien zou je er als webshopeigenaar niet aan mee moeten doen. Als de klant koning is tenminste. Want die wordt alleen maar slechter beschermd als deze keurmerken in stand worden gehouden.

Uiteraard nodig ik je uit om hieronder jouw kijk op dit verhaal te geven.

Mobiele versie afsluiten