Gijs Heerkens

Wijs bezoekers niet de deur

Hyperlinks op websites hebben een “target“-attribuut dat bepaalt wat er gebeurt wanneer de gebruiker erop klikt. Een van de mogelijke waardes voor dit attribuut is “_blank”, dat ervoor zorgt dat een nieuw venster of tabblad geopend wordt bij een klik.

Dit is inmiddels redelijk standaard geworden. De meeste websites sturen bezoekers de deur uit bij een klik op een link. Maar zijn er goede redenen te bedenken om dat te doen?

Bezoekers behouden

Links openen normaalgesproken in hetzelfde venster. Dat is de standaardwaarde van het target-attribuut. Gebruikers zijn dat gewend en gaan daar onbewust vanuit. Nieuwe vensters zijn daarom verrassend en verwarrend en anders dan verwacht. En verrassing is niet gebruiksvriendelijk.

Nu kun je bang zijn om bezoekers te verliezen wanneer je geen nieuw venster opent. Ze zitten dan toch opeens op een andere website en misschien blijven ze daar wel. Maar als je genoeg waarde levert, komt de bezoeker echt wel terug. Een goede link ís waardevol. Denk vanuit de gebruiker, probeer deze zo goed mogelijk te bedienen. Dat levert op de lange termijn het meeste op.

Dat geldt dus ook voor externe links. Waarom zou je die anders behandelen dan interne links? Veel websites doen dit. Interne links in hetzelfde venster en externe in nieuwe. Erg verwarrend voor een gebruiker.

Denk vanuit de gebruiker

Maar er zijn ook situaties te bedenken wanneer het wel goed is om een nieuw venster te gebruiken. Je raadt het al, als het voor de gebruiker makkelijk is. Bijvoorbeeld wanneer op de pagina video of audio aan het afspelen is. Deze stopt dan niet wanneer de gebruiker een link aanklikt. Iets wat bij YouTube erg irritant is in mijn ogen.

Een ander voorbeeld is een pagina waarop de gebruiker bezig is met een bepaalde taak. Een formulier invullen bijvoorbeeld. Een nieuw venster openen is dan gebruiksvriendelijk omdat alle ingevulde informatie dan niet weg is na een klik.

Hoe doe jij dit op jouw website?

Mobiele versie afsluiten