Breadcrumbs (of kruimelpad) zijn een aantal linkjes bovenaan de pagina die duidelijk maken waar de bezoeker zich bevindt binnen de hiërarchische structuur van de website. Zoals boven dit artikel. De linkjes bieden ondersteuning bij het navigeren door de website. Gebruiksvriendelijk En dat is heel gebruiksvriendelijk. Veel mensen (de meesten) komen namelijk niet op je homepage binnen. Zij […]
Blog over usability van websites
Op dit blog over usability deel ik tips en ervaringen over de gebruiksvriendelijkheid van website. De tips zijn gebaseerd op mijn mening en tests die ik heb gedaan. De blogs gaan bijvoorbeeld over hyperlinks, taglines en welkomstteksten.
Een slider op je website is geen goed idee
Tijdens het bouwen van websites voor klanten, merk ik dat veel bedrijven gecharmeerd zijn van sliders (of carrousels). Je weet wel, van die grote foto’s die om de paar seconden wisselen. Meestal op de homepage. Dit raad ik altijd af. Sliders vind ik namelijk geen goed idee. Ze zijn niet gebruiksvriendelijk, maken je website traag […]
Wijs bezoekers niet de deur
Hyperlinks op websites hebben een “target“-attribuut dat bepaalt wat er gebeurt wanneer de gebruiker erop klikt. Een van de mogelijke waardes voor dit attribuut is “_blank”, dat ervoor zorgt dat een nieuw venster of tabblad geopend wordt bij een klik. Dit is inmiddels redelijk standaard geworden. De meeste websites sturen bezoekers de deur uit bij een […]
Verboden mijn website te bezoeken
Welkom op onze website! Deze zoekopdracht geeft 5.860.000 resultaten op Google. Een bezoeker welkom heten op je website, het is erg raar. Veel sites gebruiken het desalniettemin op de homepage. In grote letters vaak. Dat is om meerdere redenen niet slim. Natuurlijk is iedereen welkom De bezoeker is zojuist op de website aangekomen. Als het goed is […]
Waarom een tagline belangrijk is voor je website
Een bezoeker komt op je website. Daar heb je vaak veel moeite ingestoken. In tijd. Of geld. Of beiden. Het zou jammer zijn als deze bezoeker meteen weer vertrekt, toch? Het eerste waar een bezoeker naar kijkt is de paginaheader. De bovenste balk van een pagina op je website. Om precies te zijn linksboven op […]
De simpele regels van een gebruiksvriendelijke hyperlink
Hyperlinks op webpagina’s zijn van oudsher blauw en onderstreept. Een geklikte link wordt vervolgens paars. Tegenwoordig kom je deze opmaak nog nauwelijks tegen. Op veel websites is gekozen voor een bijpassende kleur links en wordt ontzettend gespeeld met allerlei variaties. Voor een bezoeker is dit verwarrend. Een hyperlink moet herkenbaar zijn als zodanig, anders loop je mogelijk een percentage klikkers mis. […]
Raad gerelateerde artikelen aan om bezoekers op je website te houden
Je wilt graag dat je bezoekers zoveel mogelijk artikelen lezen op je blog. Om een lezer van een blogartikel op je site te houden, kun je artikelen met gerelateerde inhoud aanbevelen onder de tekst. Dit heeft twee grote voordelen: bezoekers blijven langer op je website en het is goed voor zoekmachine-optimalisatie. Bezoekers behouden Toon bijvoorbeeld links naar artikelen […]