Gijs Heerkens

Kennis delen makkelijk gemaakt

Social media zijn geen reclamezuilen. Niemand volgt je om zich elke dag te laten vertellen hoe goed jij wel niet bent. Mensen zien al genoeg reclame elke dag.

Je kunt béter laten zien wat jouw specialisme is door je kennis te delen. De klanten komen dan uiteindelijk vanzelf naar je toe als ze iemand op dat gebied nodig hebben.

Kennis delen

Ik doe dit zelf op twee manieren. Op mijn website blog ik regelmatig over websites, online marketing en ondernemerschap. Deze artikelen deel ik met mijn mailinglijst en op Twitter en LinkedIn, de twee sociale netwerken die ik zakelijk inzet.

De onderwerpen voor mijn blogartikelen komen bijna altijd vanuit mijn klanten. Wanneer ik een vraag krijg die ik interessant vind voor iedereen, schrijf ik er een artikel over.

Daarnaast deel ik dagelijks twee artikelen van anderen met mijn volgers. De onderwerpen daarvan hebben altijd betrekking op mijn specialismen en interesses.

Op deze manier kun je op een subtiele manier laten zien waar jouw kennis ligt. Zonder dat het irritant wordt.

Tools

Ik ga je nu uitleggen hoe je op een makkelijke manier artikelen kunt delen met je netwerk. Ik gebruik hiervoor de tools InstapaperBuffer en IFTTT.

Het werkt als volgt:

  1. Ik volg de blogs die ik interessant vind op Twitter. Wanneer ik een artikel zie dat me interessant lijkt, sla ik deze op als favoriet. IFTTT zorgt ervoor dat de favorieten automatisch in mijn Instapaper terechtkomen.
  2. Op een moment van ontspanning, lees ik de artikelen die in Instapaper staan. Wanneer een artikel inderdaad interessant blijkt te zijn, like ik deze in Instapaper. IFTTT zorgt ervoor dat de likes automatisch in mijn Buffer worden geplaatst.
  3. In Buffer heb ik mijn Twitter-account gekoppeld. Daar heb ik ingesteld dat op twee momenten per dag een tweet wordt uitgestuurd.
  4. Omdat je helaas maar één Buffer-profiel kunt koppelen via IFTTT, gebruik ik nóg een IFTTT-recept. Deze zorgt ervoor dat mijn tweets die #in bevatten worden doorgeplaatst naar LinkedIn. Aan al mijn Buffer-tweets wordt deze hashtag automatisch toegevoegd.

Op deze manier creëer ik op een eenvoudige manier een constante stroom van interessante informatie voor mijn volgers, zonder dat het me extra moeite kost. Want de artikelen las ik sowieso al.

Ga jij dit ook toepassen?

Mobiele versie afsluiten