Gijs Heerkens

De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen

Bij het opzetten of optimaliseren van websites wordt vaak te weinig aandacht besteed aan één simpel leesteken; de trailing slash. Rechtlijnig gebruik hiervan kan enkele SEO-problemen voorkomen.

Google en consorten zien bijvoorbeeld www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing en www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing/ als twee aparte pagina’s. Simpelweg omdat het twee verschillende URL’s zijn.

Hierdoor kunnen enkele problemen ontstaan;

  1. Afname van de gebruiksvriendelijkheid;
  2. Duplicate content;
  3. Verdeling van linkwaarde;

Usability

Ten eerste en bovenal is het natuurlijk erg ongebruiksvriendelijk om content op meerdere URL’s aan te bieden. De bezoeker kan hierdoor verward raken. En dat is ook een van de redenen dat Google niet van duplicate content houdt. Google wil de zoeker het best mogelijke resultaat voorschotelen. Usability moet daarom in mijn ogen altijd boven SEO staan.

Duplicate content

Op het moment dat beide URL’s vanaf ergens op het internet een link krijgen, worden ze beide “kenbaar” gemaakt aan zoekmachines. En aangezien dit identieke pagina’s zijn, ontstaat duplicate content.

De URL die het laatst geïndexeerd wordt, zal als duplicate worden aangemerkt. Dit betekent doorgaans dat deze URL niet zal worden getoond in de zoekresultaten. Dus niet erg, zou je in eerste instantie denken.

Linkwaarde

Maar dat ligt anders. Alle linkwaarde die wordt verkregen via externe links naar de URL die niet wordt getoond, wordt hierdoor waardeloos.

En dat is heel jammer en onnodig. De pagina verliest hierdoor dus onnodig linkwaarde. De linkwaarde van externe links wordt namelijk verdeeld over de twee URL’s. Een deel daarvan gaat dus verloren.

Hoe voorkom je dat?

Elke pagina mag via maximaal één URL bereikbaar zijn. Allereerst dien je een keuze te maken. URL’s met of zonder trailing slash aan het eind? Zelf geef ik de voorkeur aan URL’s mét trailing slash erachter. Op deze manier ontstaan er namelijk geen problemen bij het openen van subdirectories, die standaard een trailing slash krijgen. Kies je ervoor om de trailing slash eraf te kappen, dan kan dit in sommige gevallen problemen opleveren.

Een 301 redirect van de URL zonder slash naar de URL met slash is de oplossing voor dit probleem. Voor de meeste webservers werkt hiervoor een simpele regel in de htaccess. Hiermee worden je bezoekers automatisch doorgestuurd naar de “goede” URL. Dit geldt ook voor zoekmachines. Omdat je 301 redirects gebruikt, wordt de “foute” URL en zijn bijbehorende linkwaarde doorgestuurd naar de goede.

Grote websites

Zoals je hierboven ziet, gaat het bij Marketingfacts nog niet goed. Maar dat is zeker niet de enige. Een snelle scan van enkele grote websites, leert dat het nog vaak misgaat, zoals bij;

Er is dus nog werk aan de winkel! Hoe staat het bij jouw website?

Mobiele versie afsluiten