Gijs Heerkens

Een viraal effect creëren met behulp van social media

Een tijdje geleden heb ik mijn e-book over het maken van een website enkele dagen gratis weggegeven. Of ja gratis, je moest “betalen” met een tweet op Twitter of een status update op Facebook. In ruil daarvoor kreeg je gratis toegang tot het e-book.

Bereik creëren

Zoals altijd gaf ik mijn mailinglijst als eerste toegang. Zij begonnen dus met delen. Daarmee werd het bereik al flink vergroot. Een deel van hun volgers en vrienden gingen ook weer delen, en de vrienden en volgers daarvan ook weer… Zij deelden allemaal de volgende tekst:

In totaal hadden de tweets een potentieel bereik van 19.175 tweeps. Van Facebook heb ik geen gegevens kunnen tellen, want die hebben niet zo’n handige zoekfunctie.

Boven verwachting

Het resultaat was ver boven mijn verwachtingen. In een mum van tijd stroomden de nieuwe aanmeldingen binnen, allemaal mensen die mijn gratis e-book wilden hebben. En die nu op mijn mailinglijst staan en ik dus mijn interessante e-mails mag sturen.

Al met al heeft het me enkele honderden nieuwe inschrijvingen opgeleverd en heb ik evenzoveel mensen blij kunnen maken met mijn gratis e-book (hoop ik). Een voorbeeld van hoe je social media voor je kunt laten werken.

Mobiele versie afsluiten