Gijs Heerkens

De strenge wetgeving voor e-mailmarketing die je maar beter na kunt leven

Gisterenmiddag heb ik een interessant webinar van Arnoud Engelfriet (ICTRecht) gevolgd. Aan bod kwamen de strenge regels van de OPTA voor e-mailmarketing in Nederland.

Onlangs nog deelde deze organsatie een boete van 600.000 uit vanwege het overtreding van de wetgeving. Reden dus om de regels op een rijtje te zetten.

Hieronder zie je de opnames van het webinar, dat georganiseerd was door Karel Geenen:

In dit artikel lees je over:

Optin

Belangrijkste punt dat in de wetgeving is opgenomen, is dat een ontvanger van je e-mails toestemming heeft gegeven om deze e-mails naar hem te versturen. Dit heet ook wel optin.

De ontvanger moet via e-mail, telefoon, persoonlijk hebben aangegeven hiermee akkoord te gaan. En dit moet ook te bewijzen zijn als je gecontroleerd wordt. Ook moet bij de ontvanger vooraf bekend zijn waar over gemaild zal worden. Aanbiedingen, tips of nieuws bijvoorbeeld.

Uitzonderingen

Uiteraard zijn er enkele uitzonderingen op deze optin-wetgeving. Zo hoef je aan klanten ging extra toestemming te vragen om e-mails te sturen. Dit geldt dus alleen op het moment dat er een koop heeft plaatsgevonden. Dus niet bij het invullen van het contactformulier of invullen van een enquête.

Dit geldt overigens alleen als de e-mails betrekking hebben op je eigen producten. Ook moet er een mogelijkheid zijn voor de ontvanger om zich uit te schrijven.

Partneroptin

Wanneer je je mailinglijst ook aan andere bedrijven ter beschikking wilt stellen (afrader!), moet je hier vooraf toestemming voor vragen. De ontvanger moet vooraf geinformeerd zijn welke partijen hem e-mails kunnen gaan sturen (informatieplicht).

Reclame van derden is altijd verboden. Toestemming is hierin dus heel belangrijk.

Affiliatemarketing

Zelfde stelde ik een vraag over affiliatemarketing en dropshipping tijdens het webinar. Hoe zit het met de e-mailadressen en toestemming als je niet zelf de producten verstuurd? Het antwoord was eigenlijk vrij simpel. Het gaat erom bij wie de klant zich aanmeldt en aan wie toestemming wordt gegeven.

Social media

Iedereen kent de oldskool Tell-a-friendacties wel. Deze worden absoluut als SPAM gezien tegenwoordig en hier moet je dus heel erg mee opletten. Een paar maanden geleden schreef ik daar nog een artikel over op Marketingfacts.

Vergelijkbaar hiermee zijn social sharing. Bepaalde zaken laten delen door klanten op social media met als beloning een korting of een kado. Dit mag wel, zolang het om “openbare berichten” gaat, niet specifiek gericht aan een persoon.

Mobiele versie afsluiten