De QR-code, een leuk idee dat stamt uit 1994. Twintig jaar oud alweer. En nog steeds komt het niet van de grond. Op Tumblr staat een blog dat het pakkend weet samen te vatten. Maar waarom zijn de codes nooit een succes geworden?
Reclame, reclame, reclame
Wat is meestal het doel van een QR-code? Reclame, reclame, reclame. Net zoals veel bedrijven nog steeds niet snappen dat Facebook en Twitter geen reclamezuilen zijn, is dit bij QR ook het geval. Zelden zie je een toepassing die geen commerciële insteek heeft.
Consumenten ontvangen al genoeg reclamesignalen de hele dag, waarom zouden ze er zelf dan nog moeite voor gaan doen om een code te gaan scannen? Het moet ze wel enig voordeel opleveren natuurlijk. De consument weet dit inmiddels en laat de QR links liggen.
Geen standaardisatie
Er is geen standaardapp voor het scannen van QR-codes. Op geen enkele smartphone staat een QR-app standaard geïnstalleerd. Er zijn diverse crappy scanners, maar geen enkele aangewezen goede. Op elke telefoon staat sowieso een kompas, klok en een dictafoon. Maar geen QR-scanner.
Door het ontbreken van standaardisatie zijn er tientallen gratis QR-scanners beschikbaar, die allemaal volgepropt staan met advertenties. Erg irritant. Tegelijkertijd weigeren mensen te betalen voor dit soort apps, juist omdat er zoveel gratis aanbod is. Een vicieuze cirkel.
Intypen is net zo makkelijk
Bijna altijd leidt een QR-code naar de website van het bedrijf. “Om de connectie tussen off- en online te maken”. Als je als consument de website al zou willen bekijken, is de URL intypen net zo makkelijk. Makkelijker dan een app installeren die je sporadisch gebruikt en waarin je overstelpt wordt met advertenties.
Eduard Bekker zegt
Op mijn bureau zit zo’n QR-code: als iemand met smartphone of tablet en een QR-app die code inscant, logt het toestel automatisch in op mijn WiFi. Dat is toch iets makkelijker als een bron opzoeken en dan een wachtwoord intypen.
Gijs Heerkens zegt
@ Eduard Bekker
Goede toepassing, wordt het vaak gebruikt?
Mike zegt
@Eduard
Nog steeds is het ontbreken van een standaard geïnstalleerde app een gemis. Als mensen snel iets willen hebben (contactgegevens, wifi-access, website, enz.) en ze moeten eerst een QR app installeren (hoe makkelijk dat ook gaat of hoe klein die ook is) dan is dat altijd een te hoge drempel. Het kan dan beter op de “ouderwetse” manier.
Dus: pleiten voor een geïntegreerde QR scanner…
Wim van der Mark zegt
Een QR code is een soort actiebutton zonder tekst, dus je weet niet wat je mag verwachten als je hem gebruikt, dat is natuurlijk het beste recept om niet gebruikt te worden. Leuke blog.
Gijs Heerkens zegt
@ Wim van der Mark
Goede aanvulling. Dat ik daar niet aan gedacht heb ;).
Hans zegt
Ik heb een tijdje een QR code scanner op mijn telefoon gehad, maar ik gebruikte hem eigenlijk nooit omdat het inderdaad toch alleen maar reclame is.
Laatst overigens wel een graffiti QR code gezien waaronder stond “This is a poem”. Helaas had ik de QR code scanner toen al verwijderd.
Zelf heb ik een keer een knipperende, en werkende, QR code gemaakt. Leuk voor het effect, maar het praktisch nut is nul. Zie http://blognl.zomdir.com/2014/03/zomdirs-ode-aan-de-quick-response-code.html
Han van der stoop zegt
Ik maak wel gebruik van de QR code. Ik ben op zoek naar goede (betaalde) Qreader zonder reclame.
André 1953 zegt
Ik kan me van harte aansluiten bij de eerste blog…
De hele avond gezocht naar een goede QR reader maar overal druipt de reclame van af.
Maar zo heb ik het nog een beetje meer doorgevoerd.
Met een eigen boodschappentas loop ik geen reclame te maken en heb zelfs een blanco
nummerplaat, zonder de naam van mijn garage er op en ook geen stickers op de auto zelf.
Op de brievenbus een ja/nee sticker.
Mijn mobiel is bijna tien jaar oud….tel uit je winst!
Ik kijk al vanaf de beginperiode niet naar commerciële zenders.
Een héle avond voor één film en dan nog volproppen met reclame…zonde van mijn tijd.
Helaas beginnen de publieke omroepen ook al met die achterlijke banners in een lopende film.
En om het kwartier de zelfde trailers op Discovery en NGC dempen ook hier mijn enthousiasme.
Gelukkig geef ik niets om sport, al weer een zorg minder.
En zo dus ook geen Twitter FB en alle soortgenoten.
En ook geen kranten e.d., lekker de papieren versie met een kop koffie er bij.
Op internet blijft het schipperen en alle software die aan mijn wensen voldoen koop ik netjes.
Begrijp me niet verkeerd….
Ik heb een technisch beroep en ben van alle markten thuis.
Maar als er één ding is waar ik een grondige hekel aan heb…juist!
Het hoort misschien helemaal niet op deze blog thuis maar ik moest het even kwijt!
Mijn excuus….
e zegt
Reclame op de app van de QR code???? Werkelijk nog nooit meegemaakt.
Of bedoelen jullie dat het reclame is waar de qrcode je naar toe stuurt??
zover ik weet loopt heel internet over van de reclame.
DG zegt
Ik probeerde een qr code van mijn website te maken bij en gratis qrcode-generator, en ik scande vervolgens ter controle mijn eigen code. Toen zag ik dus wel mijn website verschijnen, maar met een advertentie banner aan de “footer” kant. Heel irritant.
Snappy zegt
Leuke blog Gijs. Ik heb er nooit echt bij stilgestaan dat 1) de QR-code al zolang bestaat en 2) waarom er dan nog steeds geen standaardapp voor bestaat. Duidelijk een teken inderdaad dat het hele concept van een QR-code achterhaald is.
Ik heb, op basis van jouw argumentatie, zojuist besloten om in de pdf’s van de whitepapers op mijn site geen QR-code te plaatsen, maar gewoon een weblink. Scheelt mij toch alweer snel een uurtje werk, al met al. Waarvoor dank! …