Een tijdje geleden heb ik mijn e-book over het maken van een website enkele dagen gratis weggegeven. Of ja gratis, je moest “betalen” met een tweet op Twitter of een status update op Facebook. In ruil daarvoor kreeg je gratis toegang tot het e-book. Bereik creëren Zoals altijd gaf ik mijn mailinglijst als eerste toegang. Zij […]
Blog over internetmarketing
Op dit blog over internet marketing schrijf ik over alle ontdekkingen die ik doe en meningen die ik heb rondom online marketing. Internetmarketing is erg breed. De artikelen gaan bijvoorbeeld over e-mailmarketing, SEO, social media en affiliatemarketing.
Deelacties op Facebook en Twitter, werkt dat nog?
Je hoeft tegenwoordig maar in te loggen op Facebook of Twitter en er is wel iemand die een winactie gedeeld heeft. Ik vind het echt irritant worden. Ik doe er dan ook niet meer aan mee. En ik houd zelf ook geen deelacties meer voor mijn internetconcepten. Regels De Facebook Page Guidelines zijn duidelijk over de regels omtrent promotie […]
E-mail als belangrijke middelpunt in een social media-strategie
Inmiddels zet een groot deel van de Nederlandse bedrijven social media in voor zakelijke doeleinden. Er wordt tijd en geld gestoken in het aantrekken van nieuwe fans of volgers. Maar wat gebeurt er als de mensen massaal gaan overstappen naar het volgende netwerk? De groep fans die is opgebouwd op het “oude” platform wordt dan vrij waardeloos […]
Wisselwerking tussen social media en TV-commercials schiet soms tekort
Vanmorgen tijdens het kijken van Eredivisie Live zag ik een paar keer de nieuwe TV-commercial van Cup-a-Soup voorbijkomen. Aan het einde van het filmpje verschijnt het logo van Facebook in beeld. Ik vroeg me direct af waarom dat logo in beeld kwam en kon de volgende redenen bedenken; Cup-a-Soup is een product van Facebook en dat wordt hier duidelijk […]
De trailing slash als oplossing voor enkele SEO-problemen
Bij het opzetten of optimaliseren van websites wordt vaak te weinig aandacht besteed aan één simpel leesteken; de trailing slash. Rechtlijnig gebruik hiervan kan enkele SEO-problemen voorkomen. Google en consorten zien bijvoorbeeld www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing en www.marketingfacts.nl/rubrieken/zoekmachine_marketing/ als twee aparte pagina’s. Simpelweg omdat het twee verschillende URL’s zijn. Hierdoor kunnen enkele problemen ontstaan; Afname van de gebruiksvriendelijkheid; Duplicate content; Verdeling van […]
Onbekende connecties op LinkedIn zijn waardeloos
Vanmiddag heb ik mijn LinkedIn-account opgeruimd. Dat wil zeggen, connecties verwijderd waarvan ik geen idee heb wie het zijn. Ik kreeg daarover direct een vraag van Tino Ruijs via Twitter: @gijsheerkens Opruimen? Wat houdt dat in voor jou? — Tino Ruijs (@tinoruijs) 8 januari 2012 Drukke timeline De laatste tijd vond ik mijn timeline op […]
Waarom je moet durven te vragen op Twitter
Een blog maken is één, bezoekers en conversie een tweede. Twitter actief gebruiken is een van de manieren om bezoekers te trekken. Geen spam versturen in de vorm van promotionele boodschappen, daar is Twitter niet voor. Je kunt discussies op gang brengen door de hashtag #durftevragen slim in te zetten. Nadat je een artikel geschreven hebt, wil […]
De drie belangrijke functies van afbeeldingen in een blogartikel
Een afbeelding speelt een belangrijke rol in een blogartikel. Dit heeft een aantal redenen: Verleiden; Vindbaarheid; Ondersteuning. Verleiden Een afbeelding helpt het bij het trekken van aandacht van de lezer. Daarom is het slim om een afbeelding op te nemen in de voorvertoning van een blogartikel. De voorvertoning is het stukje tekst dat te zien is in de overzichtpagina’s […]
Affiliatemarketing toepassen in de offline wereld
Affiliatemarketing is natuurlijk een fantastisch mechanisme om je product of dienst online te vermarkten op een “no cure no pay”-basis. Maar is dit ook offline toepasbaar? Dat is wat ik me afvroeg en heb uitgezocht. Een van de eerste bedrijven die dit toegepast heeft, is natuurlijk Tupperware, met zijn befaamde “Tupperwareparty”. Daarbij geeft een medewerker […]
De strenge wetgeving voor e-mailmarketing die je maar beter na kunt leven
Gisterenmiddag heb ik een interessant webinar van Arnoud Engelfriet (ICTRecht) gevolgd. Aan bod kwamen de strenge regels van de OPTA voor e-mailmarketing in Nederland. Onlangs nog deelde deze organsatie een boete van 600.000 uit vanwege het overtreding van de wetgeving. Reden dus om de regels op een rijtje te zetten. Hieronder zie je de opnames van […]