Hyperlinks op webpagina’s zijn van oudsher blauw en onderstreept. Een geklikte link wordt vervolgens paars.
Tegenwoordig kom je deze opmaak nog nauwelijks tegen. Op veel websites is gekozen voor een bijpassende kleur links en wordt ontzettend gespeeld met allerlei variaties.
Voor een bezoeker is dit verwarrend. Een hyperlink moet herkenbaar zijn als zodanig, anders loop je mogelijk een percentage klikkers mis.
Onderstrepen
Houd daarom altijd over de gehele website dezelfde linkstijl aan. Door de tekst te onderstrepen of een afwijkende kleur te geven, zorg je ervoor dat het duidelijk is dat het een link is.
Ook kun je de mouse-over gebruiken, het effect dat een link krijgt wanneer je er met de cursor overheen gaat. Hierdoor wordt het voor de bezoeker nog duidelijker dat het om een link gaat.
Ankerteksten
Een anker is oude internetterm. Het is het stukje tekst dat gelinkt is. Vroeger was dit vaak “klik hier”. Gelukkig zie je dat steeds minder. Door de juiste woorden te linken, weten bezoekers op welke pagina ze zullen uitkomen door te klikken. Hierdoor zal de gebruikerservaring verbeteren.
Tino Ruijs zegt
jammer dat je in dit artikel geen voorbeelden gebruikt hoe jij dat doet. Nu ben ik gedwongen andere artikelen van je te lezen. 😉