Tijdens het bouwen van websites voor klanten, merk ik dat veel bedrijven gecharmeerd zijn van sliders (of carrousels). Je weet wel, van die grote foto’s die om de paar seconden wisselen. Meestal op de homepage.
Dit raad ik altijd af. Sliders vind ik namelijk geen goed idee. Ze zijn niet gebruiksvriendelijk, maken je website traag en ze zorgen ervoor dat je geen focus aanbrengt. Ik zal je uitleggen waarom.
Niet gebruiksvriendelijk
Carrousels zijn niet gebruiksvriendelijk. De bezoeker wil de controle hebben over de besturing van je website. Bewegende elementen zijn dan funest. Daarmee vergroot je de kans dat de bezoeker weer weggaat.
Een website met statische info presteert beter. Dit blijkt ook uit onderzoeken. Bijvoorbeeld die van AGConsult en Jakob Nielsen.
Geen geduld
Een bezoeker heeft altijd haast. En weinig geduld dus. Dus prop je vijf foto’s in een slider, dan kun je er vanuit gaan dat alleen de eerste foto gezien wordt. In een paar seconden zit die bezoeker alweer op de volgende pagina.
Of op een andere website. Hij wil niet te veel tijd besteden aan het vinden van de informatie waar hij naar zocht.
Daarnaast is de laadtijd van je pagina hoger wanneer er meerdere foto’s moeten worden ingeladen. Ook dat heeft invloed op de bounce rate en je positie in Google.
Focus
Een slider biedt je de ogenschijnlijke luxe om geen keuze te hoeven maken over wat het belangrijkste doel is van je website. Je brengt hierdoor geen focus aan.
Wat wil je dat de bezoeker doet op je website? Als je niet kunt kiezen dan kan een bezoeker het al helemaal niet (quote). Daarmee creëer je verwarring. En daardoor haken mensen af.
Nog niet overtuigd? Bekijk dan deze website eens.
Eduard Bekker zegt
Hopeloos. Ooit was het ‘Het moet met Flash’, nu ‘Het moet met WordPress’ en ‘wel van die foto’s die steeds worden ververst bovenin. Haal die maar ergens van een internet; daar ben je vast wel handig in. O ja, en het moet echt heel erg design zijn. De inhoud? Iets toesturen met tekst? Eerlijk gezegd heb ik het daar toch wel erg druk voor. Jij doet toch het werk?”
Het is om moe van te worden. Ik krijg zo geen klanten omdat je ze gewoon die dingen niet uit het hoofd gepraat krijgt.